Takaisin

Mitä jokainen yritys voi oppia Iivo Niskaselta?

 

Hiihtokausi alkaa olla taputeltu, mutta otetaanpa vielä siihen liittyvä esimerkki siitä, mitä jokainen yritys voi oppia Iivo Niskaselta brändin ja menestyksen rakentamisesta.

Kuvittele, että sinulta kysytään, kumpi voittaa hiihtokilpailun Iivo Niskanen vai Matti Möttönen? Vaikka et olisi itse hiihtoharrastaja tai edes suuri fani, todennäköisesti vastaisit Iivo. Miksi? Koska hän on rakentanut vuosien työllä vahvan brändin, joka herättää meissä odotuksia ja mielikuvia. Iivo tunnetaan periksiantamattomuudestaan, voitontahdostaan ja
korkeasta työmoraalistaan, jota huipulle pääseminen vaatii. Matti Möttönen taas on nimi, joka ei herätä erityisiä mielikuvia laduilta.

Iivon vahva brändi ei ole sattumaa

Iivon menestys ja tunnettuus ei ole syntynyt sattumalta. Taustalla on vuosien kovaa systemaattista harjoittelua, tekniikan hiomista ja taktisen osaamisen kehittämistä. Vahva brändi rakentuu samoin kuin huippukunto. Se ei ilmesty tyhjästä, vaan suunnitelmallisen ja pitkäjänteisen työn kautta.

Brändiin liittyy odotusarvo, olipa kyse urheilusta tai liiketoiminnasta

Brändi ei ole pelkästään nimi tai logo, vaan siihen liittyy myös asiakkaiden mielikuvat ja syntynyt odotusarvo. Iivo herättää meissä odotuksen siitä, että hän kilpailee voitosta, joka kerta. Tämä mielikuva syntyy huippusuoritusten, johdonmukaisen viestinnän ja kerta toisensa jälkeen täytettyjen odotusten kautta. Iivo on tehnyt määrätietoista työtä, eli treenannut, tullakseen yhdeksi maailman parhaista hiihtäjistä, ja brändi on vahvistunut matkalla huipulle.


Yrityksen brändin rakentamisessa toimii sama logiikka. Vahva brändi ei synny yksittäisestä kampanjasta, vaan siitä, että brändinmukainen toiminta ja viestintä tukee toisiaan toistuvasti päivittäisessä arjessa. Esimerkiksi luvatessaan erinomaista asiakaspalvelua, yrityksen on täytettävä asiakkaan odotukset, jotta luottamus brändiin vahvistuu. Jos yritys viestii vastaavansa nopeasti, mutta asiakas odottaa vastausta viikkoja, odotusarvo ja todellisuus eivät kohtaa ja luottamus brändiin horjuu.

Mitä yritykset voivat oppia Iivo Niskaselta?

Iivo Niskasen esimerkki muistuttaa siitä, että vahvan brändin rakentaminen ei ole sprintti, vaan pitkä ja johdonmukainen matka. Saavutettu luottamus ja tunnettuus ovat seurausta toistuvasta, laadukkaasta tekemisestä. On myös hyvä muistaa, että harvan matka on pelkkää voittamista. Esimerkiksi Pyeongchangin olympialaisissa 2018 Iivo ei saavuttanut täysin odotuksia vastaavaa suoritusta. Hän käytti tätä inhimillisenä mahdollisuutena kehittyä ja palasi seuraaviin kisoihin yhä arvostettuna ja sisukkaana, mutta entistä vahvempana Iivona. Tämä kertoo siitä, että myös haasteet voivat olla tärkeä osa brändin rakentamista, riippuen siitä, kuinka niihin suhtautuu.


Vaikka Matti Möttönen olisi kuinka huippukunnossa ja treenannut kovaa, ilman tunnettuutta ja siihen liittyviä mielikuvia hänen odotusarvonsa ei ole yhtä korkealla kuin Iivon tunnetulla brändillä. Sama koskee yrityksiä. Yritykset, jotka eivät panosta johdonmukaiseen brändityöhön, jäävät helposti yhtä tuntemattomiksi kuin Matti Möttönen hiihtomaailmassa. Ja kuten tästä esimerkistä voidaan todeta, tuntemattomuus ei ole kilpailuetu, kun puhutaan vaikkapa suhteen luomisesta faneihin ja sponsoreihin tai asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin.

 

Vinkit vahvan brändin rakentamiseen

1. Tee systemaattisesti töitä arjessa
Vahvan brändin rakentaminen edellyttää, että operatiivinen toiminta ja strateginen brändityö kulkevat käsi kädessä. Toiminnan ja viestinnän on oltava linjassa brändisi kanssa joka päivä.


2. Pidä lupaukset ja täytä odotukset (tai ylitä ne)
Asiakkaiden kokemukset ovat tärkeitä! Varmista, että palvelut, tuotteet ja toiminta vastaavat odotuksia sekä brändisi lupauksia.


3. Muista, että brändin rakentaminen ei ole sprintti vaan prosessi
Kuten huippukuntoa, myös vahvaa brändiä rakennetaan ja kehitetään pitkäjänteisellä työllä.


Vahvan, luottamusta herättävän brändin rakentamisessa yritysten kannattaa pitää mielessä kysymys: Tiedämmekö, mitä meiltä odotetaan ja täytämmekö ne odotukset, joka kerta?
Jos vahvan brändin rakentaminen tai kehittäminen kiinnostaa, mutta et tiedä mistä aloittaa
Ota yhteyttä niin pistetään homma käyntiin!

Pysy ajan tasalla

Tilaa uutiskirjeemme ja seuraa meitä somessa:
Facebook: Hero Creative
Instagram: @herocreativeagency
Linkedin: Hero Creative