Takaisin

4 kysymystä tehostamaan sisältömarkkinointia

Menestyksekäs sisältömarkkinointi perustuu selkeään strategiaan, syvälliseen asiakasymmärrykseen ja mitattaviin tuloksiin.

 

Miten strateginen sisältömarkkinointi voi tukea myyntiä ja luoda arvoa sekä asiakkaalle että yritykselle? Käydään aihetta läpi neljän kysymyksen sekä Sievinet case-esimerkissä saavutettujen tulosten ja asiakaskokemuksen kautta.

”Hero Creative on tehostanut markkinointiamme menestyksekkäästi!
Ammattimaisuus ja tuloskeskeisyys yhdistettynä hyvään asiakaspalveluun
tekevät yhteistyöstä helppoa ja tehokasta.” – Tapio Viljanen, toimitusjohtaja Wild Shoe / Sievinet

 

1. Miksi tätä tehdään?

Sisältömarkkinoinnin strategia lähtee liikkeelle tavoitteista. Miksi markkinointia tehdään? Mitä tuloksia halutaan saavuttaa? Ja ennen kaikkea: ovatko nämä tavoitteet linjassa liiketoimintatavoitteiden kanssa?

Tällä hetkellä sisältömarkkinoinnin strateginen suunnittelu on tärkeämpää kuin koskaan, sillä kilpailu asiakkaiden huomiosta on kovaa. Pitkäjänteinen ja johdonmukainen sisältömarkkinointi rakentaa luottamusta ja sitouttaa asiakkaita, jolloin se tuo myyntiä silloin, kun asiakkaan ostopäätös on ajankohtainen.

 

Case: Sievinet

Strateginen Facebook- ja uutiskirjemarkkinointi

 

Nostetaan case-esimerkiksi Sievinetille toteutettu strateginen Facebook- ja uutiskirjemarkkinointi. Kumppanuus aloitettiin maaliskuussa 2024 ja esimerkissä siitä tarkastellaan 10 kk:n otantaa, verraten edelliseen vuoteen. Facebook-markkinointia toteutetaan yhteistyössä Digimainostoimisto Makkeen kanssa.

Sievinetillä Facebook- ja uutiskirjemarkkinoinnin tavoitteena oli tarkentaa markkinoinnin osuvuutta kohderyhmälle sekä ohjata asiakkaita ostoksille verkkokauppaan.

Strategisella Facebook-mainonnalla saavutettiin

+247,11 % myyntiä Fb-mainonnan kautta tulleessa myynnissä
+351,90 % tilausten kasvua
-39,18 % mediarahan käyttöä per saatu tilaus
+26,37 % suurempi ROAS (Return on Ad Spend)

Strategisella uutiskirjemarkkinoinnilla saavutettiin

+110 % myyntiä uutiskirjeiden kautta, joiden
ROAS 18,86 – eli mainoskulujen tuotto hurja 1886 %

 

Asiakkaan kertomaa:

”Markkinointi on osunut kohderyhmään erinomaisesti. Myynnin kasvu
uutiskirjeiden kautta on ollut merkittävää ja verkkosivuliikenne on lisääntynyt
huomattavasti. Sisällöt ovat laadukkaita, selkeitä ja asiakkaille relevantteja. Ne
ovat onnistuneet ohjaamaan asiakkaita suoraan ostoksille.

Facebook-mainokset ovat visuaalisesti ammattimaisia ja brändillemme sopivia.
Ne ovat houkutelleet juuri oikeanlaisia asiakkaita. Tavoitettu yleisö on ollut
ostovalmista ja kohderyhmäämme täsmällisesti vastaavaa. Tämä ylitti
odotukset.”

– Tapio Viljanen, toimitusjohtaja Wild Shoe / Sievinet

 

2. Kenelle puhut?

 

Kuten huomattu, tärkeä osa sisältömarkkinointia on kohderyhmän tuntemus. Ota selvää kenelle viestit ja rakenna sisällöt asiakasymmärryksen pohjalta. Asiakasymmärryksen luomisessa kannattaa tutustua todellisiin asiakkaisiin tutkimusten, kyselyiden ja datan avulla. Mitkä ovat asiakasprofiilin arvot, motiivit ja asenteet? Mikä kiinnostaa, miten toimitaan ja kuinka tietoa etsitään? Millaisia ongelmia ja haasteita kohdataan, ja miten voit ratkaista niitä. Tarpeisiin vastaava sisältö luo lisäarvoa, joka sitouttaa asiakkaita, vahvistaa asiakasuskollisuutta ja luo näin pitkäaikaisia asiakassuhteita. Arvon luominen on tärkeä osa asiakkaan ostopolkua aina kiinnostuksen heräämisestä tiedon hakemisen ja vertailun kautta ostopäätökseen asti.

Sievinetin markkinoinnin haltuunoton alkutaipaleella kohderyhmään tutustuttiin asiakasprofiloinnin kautta. Sen jälkeen tunnistettiin eri sesongit ja niiden erityispiirteet sekä asiakkaiden tyypillinen ostokäyttäytyminen sesonkien eri vaiheissa.

”Olen erittäin tyytyväinen yhteistyöhön sekä Facebook-mainonnan että
uutiskirjeiden toteutukseen. Tulokset ovat olleet selkeästi parempia kuin
aiemmin ja yhteistyö on sujunut ammattitaitoisesti ja tehokkaasti. Myynnin kasvu
ja asiakasmäärien kehitys puhuvat puolestaan.” – Tapio Viljanen

 

3. Mitä toimia tarvitaan?

 

Tavoitteellinen sisältöstrategia koostuu konkreettisista toimenpiteistä. On hyvä laatia sisältösuunnitelma, käydä läpi vastuut, toimenpiteet, ostopolun vaiheet sekä määritellä tulosten mittaaminen. Kun suunnitelma on dataan perustuvaa ja mitattavaa, sitä on myös ketterämpi analysoida ja kehittää. Kerätty data auttaa tunnistamaan, mitkä sisällöt toimivat parhaiten, jolloin resursseja voi ohjata oikeisiin toimenpiteisiin.

Sievinetin markkinoinnissa päästiin asiakasprofiloinnin ja sesonkien tunnistamisen jälkeen suunnittelemaan markkinoinnin vuosikelloa sekä allokoimaan vuosittainen mediabudjetti, jossa käytettävät mediarahat on täsmennetty joka kuukaudelle. Lisäksi määritettiin prosessit, toimenpiteet, vastuualueet ja tulosten mittarointi työkaluineen sekä aikatauluineen.

”Facebook-markkinoinnin kautta tulevan myynnin kasvu 10 kk aikana +247,11 %
ja esim. marras-joulukuun uutiskirjeiden tulokset myynnin kasvussa +100 %,
ovat loistava osoitus onnistuneesta yhteistyöstä.” – Tapio Viljanen

 

4. Miten tämä kaikki toteutetaan?

 

Saumattoman yhteistyön merkitys korostuu sekä toimijoiden että eri kanavien välillä. Sisältömarkkinointia voidaan toteuttaa mm. blogien, uutiskirjeiden, somen ja jopa tapahtumien kautta. Optimoitu viestintä tavoittaa asiakkaan oikeaan aikaan siellä missä hän on. Samaa sisältöä voi jakaa eri alustoilla, mutta kunkin kanavan supervoimat kannattaa käyttää hyödyksi: blogit parantavat hakukonenäkyvyyttä, Facebook mainonta ohjaa asiakkaita tuotteiden tai palvelujen pariin ja lyhytvideoilla rakennetaan tunnettuutta nopeasti. Kun kaikki kanavat toimii yhteen, on tuloksetkin parempia. Brändinmukaisella, erottuvalla viestinnällä noustaan esiin kilpailijoiden joukosta ja vahvistetaan asiakkaan brändimielikuvaa.

Brändi ohjaa Sievinetin viestintätyyliä ja markkinoinnissa suurin fokus pidetään asiakkaita parhaiten tavoittavissa kanavissa. Hyvä yhteistyö tuo mahdollisuuden reagoida muuttuviin tilanteisiin tai kysyntään myös nopealla aikataululla.

”Pieniä yksityiskohtia voi aina viilata, mutta tällä hetkellä kaikki toimii erittäin
hyvin: 10/10. Voin suositella lämpimästi, koska tulokset puhuvat puolestaan:
myynti on tuplaantunut, markkinointi tavoittaa oikean yleisön ja yhteistyö on
vaivatonta.” – Tapio Viljanen

 

Sisältömarkkinointiin panostaminen näkyy asiakassuhteissa, brändisi tunnettuudessa sekä viivan alla. Menestyksekäs sisältömarkkinointi vaatii aikaa ja suunnittelua, mutta kun tiedät, miksi teet mitäkin, kenelle puhut, mitä toimia tarvitaan ja miten ne toteutetaan, oot jo askeleen edellä.

 

Haluatko saada tuloksia sisältömarkkinoinnista?

Laita viestiä tai soita, me voidaan auttaa sisältömarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa!

Pysy ajan tasalla

Tilaa uutiskirjeemme ja seuraa meitä somessa:
Facebook: Hero Creative
Instagram: @herocreativeagency
Linkedin: Hero Creative